4 Ocak 2008 Cuma

aht, sekiz mi demek?

"Acht" Almanca'da sekiz demekmiş.

Defterime çizdiğim bir ahtapota bakıp, bu soruyu sormak bunu bana öğretti. İçimden, monopod, tek ayaklı; tripod, üç ayaklı demekse, kesinlikle ahtapot da sekiz ayaklıdır mantığını geliştirdim. Ahtapot Türkçe'ye Rumca'dan girmiş. Demek ki Rumca'da da sekiz "aht" demek.

Ahtapot İngilizce'de "octopus", "octopod" demek. Bunu biliyoruz. Ancak "octo" da Latince kökenli dillerde sekiz demekmiş. Bunu bilmiyordum. Artık yeni bir sorum var. Neden Ekim'in adı "October"?

Çünkü efendim, ilk takvimde Mart ayının orijinal adı "Martius" olmak üzere savaşların tanrısı "Mars" olarak geçermiş. Bu ayda başlayan savaşlar tıpkı savaş tanrısının düşmanlarını vahşice katletmesine benzetilirmiş. Bu durumda da Ekim otomatik olarak sekizinci ay oluyor. Bu arada Latinci'de "septem" yedi, "novem" ise dokuz anlamına geliyor. (Hep Eylül ayını, ne kadar Eylül doğumlu olsam da yedi sanırdım. Atalarımın genlerinden kalan bilgiler sağolsun, bu alanda çok sezgisel olmamı sağlamış demek ki...)

Peki o zaman, ne zaman takvimde ay döngüsü kullanılmaya başlandı?
buyrun buradan yakın.

0 comments:

  © Blogger template 'Minimalist E' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP